Dashboard | BESTE SCHOLEN 2020 (EDITIE 2021 HIER BESCHIKBAAR)
Terug naar introductie |
Vorige pagina |
Toelichting
CSG Calvijn Groene Hart
Barendrecht
Over de school
|
|
|
|
|
|
|
Soort onderwijs |
VWO
|
|
|
|
|
Onderwijsvisie |
Regulier
|
|
|
|
|
Identiteit school |
Protestants-Christelijk
|
|
|
|
|
Adres school |
Haarspitwei 11
|
|
|
|
|
Plaats |
2992 ZB Barendrecht
|
|
|
|
|
Website school: |
http://www.calvijn.nl
|
|
|
|
|
Toelichting: |
|
|
|
Beoordeling school
|
|
Eindoordeel
Hoe goed is een school in vergelijking met alle andere middelbare scholen? Elke school is beoordeeld volgens vier criteria: 1) de positie van leerlingen in de derde klas ten opzichte van het advies van de basisschool, 2) de onderwijssnelheid in de onderbouw, 3) het bovenbouwsucces en 4) cijfer centraal examen.
EW gebruikt voor de beoordeling van scholen openbare cijfers van de Inspectie van het Onderwijs, maar berekent het oordeel volgens een eigen methode. Die wijkt op twee hoofdpunten af:
1. EW kent als eindoordeel toe: superschool, goed, voldoende en onvoldoende. Dat oordeel hangt af van de drie scores die een school kan halen op de vier criteria: bij de beste 15 procent, bij de middelste 70 procent of bij de zwakste 15 procent.
- De Inspectie van het Onderwijs maakt alleen onderscheid in voldoende en onvoldoende, en geeft aan of een school aan de door haar gestelde landelijk norm voldoet.
2. EW gaat uit van ‘kale feiten’ over de prestaties van de school, en corrigeert die in de waardering niet voor het type scholier dat erop zit. Argument: dan weten ouders en scholieren wat de waarde van het diploma is in het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt.
- De Inspectie van het Onderwijs stelt de normen per onderdeel van de beoordeling bij als een school naar verhouding veel leerlingen met leerproblemen telt, uit achterstandswijken of met mogelijke aanpassingsproblemen na een verhuizing of overgang naar een andere school. Dit bijgestelde oordeel van de Inspectie van het Onderwijs wordt eveneens vermeld.
EW berekent alleen een eindoordeel als de school op alle vier criteria een oordeel heeft gekregen.
|
Eindoordeel: |
|
|
|
|
|
Oordeel Inspectie van het Onderwijs: Ook het berekend oordeel van de Inspectie van het Onderwijs heeft betrekking op de onderwijsresultaten. Bij twee of meer indicatoren met de kwalificatie 'onder de norm' is het berekend oordeel 'onvoldoende'. Behalve wanneer de onderdelen Onderwijspositie en Onderbouwsnelheid beiden een 'onvoldoende' scoren en de andere indicatoren een 'voldoende'. In dat geval is het berekend oordeel 'onvoldoende, tenzij': een aanleiding voor nader onderzoek door de Inspectie. Het berekend oordeel over de onderwijsresultaten telt mee in het eindoordeel van de Inspectie. Voor het eindoordeel van de Inspectie tellen meer zaken mee dan de onderwijsresultaten. Een school krijgt voor een eindoordeel ook bezoek van een Inspecteur. Nog lang niet alle scholen hebben een eindoordeel gekregen. Meer informatie is te vinden op www.onderwijsinspectie.nl. |
geen oordeel
|
|
|
Onderbouw
|
|
Positie in leerjaar 3
Welk onderwijs volgt de leerling in de derde klas: vmbo, havo of vwo? En komt dat overeen met het advies van de basisschool? De onderwijspositie geeft aan in welke mate een school erin slaagt om leerlingen een trede hoger te brengen dan het schooladvies.
De score laat een saldo zien: het percentage leerlingen dat hoger uitkwam dan het advies, verminderd met het percentage dat lager uitkwam. Boven 0 wil zeggen dat meer leerlingen een trede hoger uitkwamen dan lager, onder 0 dat meer leerlingen juist lager uitkwamen dan hoger. Precies 0 betekent dat evenveel leerlingen boven als onder het advies uitkwamen, of dat alle leerlingen precies het onderwijs volgen zoals de basisschool adviseerde.
Belangrijk: schoolvestigingen zijn alleen vergeleken met vestigingen die dezelfde onderwijssoort(en) aanbieden. Voorbeeld: als een vestiging alleen onderbouw havo-vwo aanbiedt, dan is die alleen met vestigingen van andere scholen vergeleken die ook havo-vwo verzorgen. De onderwijspositie is berekend als gemiddelde van drie schooljaren.
Het gemiddelde en het oordeel zijn alleen berekend als voldoende gegevens beschikbaar zijn.
|
Vergeleken onderwijssoorten onderbouw: |
|
|
|
|
Oordeel onderwijspositie
|
EW: |
|
|
|
|
|
Onderwijsinspectie: |
|
|
|
|
|
Saldo onderwijspositie 2016-2019 |
|
|
|
|
|
Ontwikkeling onderwijspositie 2016-2019 |
|
|
|
|
|
|
Onderbouwsnelheid
Hoeveel leerlingen komen zonder zittenblijven in de derde klas? De onderbouwsnelheid toont het percentage leerlingen dat onvertraagd in de bovenbouw begint. Zittenblijvers tellen negatief mee. Ook leerlingen die naar een andere vestiging of school vertrokken zijn meegerekend.
De onderbouwsnelheid is berekend als gemiddelde van drie schooljaren. Het gemiddelde en het oordeel zijn alleen berekend als voldoende gegevens beschikbaar zijn.
Oordeel onderbouwsnelheid
|
EW: |
|
|
|
|
|
Onderwijsinspectie: |
|
|
|
|
|
Gemiddelde percentage onderbouwsnelheid 2016-2018: |
|
|
|
|
|
Ontwikkeling onderbouwsnelheid 2015-2018 |
|
|
|
|
|
Bovenbouw
|
|
Bovenbouwsucces
Hoeveel leerlingen doorlopen zonder zittenblijven de bovenbouw? Het bovenbouwsucces toont het percentage leerlingen dat het diploma haalt, dat overgaat naar een volgende klas van dezelfde schoolsoort dan wel naar eenzelfde of volgende klas van een hogere of een lagere schoolsoort (bijvoorbeeld van vmbo-gt naar havo, of havo naar vwo).
Het bovenbouwsucces is berekend als gemiddelde van drie schooljaren. Het gemiddelde en het oordeel zijn alleen berekend als voldoende gegevens beschikbaar zijn.
Oordeel bovenbouwsucces
|
EW: |
|
|
|
|
|
Onderwijsinspectie: |
|
|
|
|
|
Gemiddelde percentage bovenbouwsucces 2015-2018: |
|
|
|
|
|
Ontwikkeling bovenbouwsucces 2015-2018 |
|
|
|
|
|
|
Examencijfer
Hoe goed of slecht zijn de examenresultaten? Het examencijfer toont het gemiddeld behaalde cijfer van alle leerlingen voor alle vakken bij het centraal examen. Het examencijfer is berekend als gemiddelde van drie schooljaren. Het gemiddelde en het oordeel zijn alleen berekend als voldoende gegevens beschikbaar zijn.
Oordeel cijfer centraal examen
|
EW: |
|
|
|
|
|
Onderwijspinspectie: |
|
|
|
|
|
Gemiddeld examencijfer 2015-2018: |
|
|
|
|
|
Ontwikkeling examencijfer 2015-2018 |
|
|
|
|
|
Geslaagd of gezakt
|
|
Slagingspercentage
Hoeveel procent van de examenkandidaten slaagde in 2020 voor het examen? Omdat het voorlopige resultaten betreft, worden de cijfers niet meegerekend in het oordeel van EW. De percentages wijken af ten opzichte van die van eerdere jaren, omdat de centraal examens in 2020 werden afgelast als gevolg van coronamaatregelen. Het al dan niet behalen van een diploma werd vastgesteld op basis van de schoolexamens.
|
Geslaagden |
|
|
|
|
Profielkeuze
Welke profielen volgden de havisten en vwo'ers die in 2018 examen deden? Er zijn ook combinaties van profielen mogelijk.
|
Profielkeuze examenkandidaten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N&G en E&M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sectorkeuze
Welke sectoren kozen vmbo'ers die in 2018 examen deden? Er zijn ook combinaties van sectoren mogelijk.
|
Sectorkeuze examenkandidaten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Examenkandidaten Grieks: |
|
|
|
|
|
Examenkandidaten Latijn: |
|
|
|
|
|
Zelfstandig gymnasium: |
|
|
|